Rideskole for alle

Klubbens filosofi

Det er viktig og bygge den gode grunnmuren. Igjennom et system med godt samarbeid imellom trenere skal dette gi rytterne en trygghet og rammer som vil gjøre at grunnmuren i deres ridning skal bli stødig og god.  I føring med Norges Rytterforbund og Norges Idrettsforbund legges den røde tråden fra rideskole og opp til topp nivå.

For barn og ungdom

Klubben driver egen rideskole og har idag om lag 145 timeelever ukentlig, fordelt på 26 kurs mandag - fredag. Rideskolen tilbyr rideundervisning for alle nivåer og aldersgrupper, og har idag elever fra 3 - 72 år og 11 skolehester. Ridekursene følger skoleåret og fra august til juni, inkl. ridekurs i høst- og vinterferie. Rideskolen ledes av utdannede våre utdannede ridelærere.

Rideskolen har fokus på lek og moro for de minste barna. Og trivsel for rideskolehestene.

Kontakten med dyr lærer barn å ta ansvar og gir følelse av mestring. Dette er egenskaper som de tar med seg videre i livet.

Felles for alle kursene er at det er sikkerhet og rutiner med hest og stallarbeid/teori/stallarbeid/leietrening/ på og avsaling/ foring/sårbehandling/Legge forplan/bandasjering osv. Sikkerheten er veldig viktig i all håndtering og ro og orden. Vanskelighetsgrad etter nivå og tidligere kunnskap..

Alle som er i rideskolen skal få den beste oppfølgingen og tilretteleggingen vi kan gi. Planlagte timer og forutsigbarhet. Gjerne samme hesten over flere ganger om de passer sammen. Involvere foreldre til å leie, måke møkk ol.

Vi ønsker som klubb at rideskolen skal være for alle og at alle skal trives ☺

Voksenkurs

Vanlig ridekurs spesielt tilrettelagt for voksne. Undervisningen er tilpasset voksne på alle nivåer

Kids with Pony

Noen praktiske opplysninger

​Ridekursene har 45 minutter undervisningstid, i tillegg kommer 5 minutter til på/avstigning samt å bli kjent med hesten.

​​

• Møt opp 10-15 min. før timen begynner.

• Nybegynnerkursene vil ha undervisning på stallen de første 1–2 timer i håndtering av hest og utstyr før rideundervisningen begynner.

• Alle ridekurs vil ha obligatoriske teoritimer ca hver 6. uke i løpet av et semester for å gi bedre forståelse av de grunnleggende hestekunnskap og rideprinsipper.

• Ridehjelm av godkjent merke er påbudt. Rideskolen har utlån av hjelmer, men vi anbefaler å anskaffe egen hjelm etter hvert pga. riktig tilpasning og hygiene. Vi har også sikkerhets vester til utlån. Alle barn og unge ut året de er 18 år er pålagt å benytte sikkerhetsvest og hjelm.

• P.g.a. sikkerheten og bruk av stigbøyler, skal elevene ha fottøy som går litt oppover ankelen, og med en liten hel. F.eks ridesko, vintersko (ikke for grov/bred såle) eller gummistøvler/cherrox som ikke faller av når man rir uten stigbøyler.

• Alle yngre barn og deltakere på nybegynnerkurs må følges av en voksen.

• På nybegynner 1 kurs skal eleven ha med en voksen til å leie hesten så lenge det er behov.

• Tapte timer kan ikke refunderes. Lengre fravær som følge av sykdom, vil kurset kunne fryses ved framvisning av legeattest.

Dessverre fullt